reklama

O vlakoch, prezidentovi a slávnych vráskach

Polovicu asi 200 metrovej vzdialenosti medzi bytovým domom mojich rodičov a ich záhradkou pretínali koľajnice. V lete, keď na nich pálilo nemilosrdné slnko a každá jestvujúca molekula sa pechorila vo svojej podstate, voňali.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Keď tadiaľ idem, vždy sa zastavím. Zavriem oči, nadýchnem sa zhlboka a cestujem v čase. Na tejto vlakovej zastávke som nastupovala celú strednú školu na vlak na internát. Aj môj starší brat. V nedeľu mama piekla vždy dva koláče. Stretávala som tam svojich najlepších priateľov, prečítala nespočetné množstvo kníh, prerozprávala a napočúvala sa tisícky príbehov. Vlak vonia veľmi typicky. Možno kovom, možno ľuďmi, no nie je možné si ho zameniť s autobusom, autom, či lietadlom. 

Môj život plynul a ja som zostávala vlaková aj naďalej. Keď som randila so svojim mužom, roky sme k jeho rodičom na Spiš, a k mojim na juh Slovenska cestovali vlakom. Nikdy nezabudnem na návraty z Markušoviec do Košíc, keď sme nosievali veľké košíky plné hríbov. Debaty s náhodnými spolulcestujúcimi boli nekonečné. O hubách, o lesoch, o ľuďoch a vždy končili o živote. Do pamäte sa mi navždy uložili obrázky rozsvietených smútiacich jesenných cintorínov. Vlaky idú často ponad dediny a ich výraz má človek z okna priamo pred sebou. Aj potme. Blízko. Veľmi osobne. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Veľa vecí sa rokmi mení. Tesne pred pôrodom svojho prvého dieťaťa som si sadla do nášho prvého auta a na dlhú dobu sa mi z neho nepodarilo vystúpiť. Ťažká voľba. Pohodlie verzus jedinečná atmosféra. Na Slovensku som vlakom necestovala 8 rokov. Posledné roky po Frankfurte a okolí často. Ale je to iné. Úplne iné. Vlak vôbec nehrkoce, nevydáva žiadne zvuky a nevonia ako ten, z mojich mladších čias. Cítiť ho desiatkami parfémov ľudí. Sotva sa niekto prihovorí. Asi by som to mala skúsiť s tými hríbami, lebo všetci čumia do mobilov. Policajti sú v modrých uniformách. Často sú to však pekní mladí muži. Aspoň niečo. Zastávky hlási automat, aj to v nemeckom a anglickom jazyku. Nuda. Nič osobné pre spomienky východniarky. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak si dobre pamätám, bezpečnosť vo vlakoch bola vždy celkom v poriadku. Preto som sa čudovala, že sa na Slovensku na niektorých trasách za posledné obdobie počet bezpečnostných hliadok zvýšil. Neviem prečo. Asi z obavy z terorizmu. Ale teroristi vraj často udierajú v metre, preto som zostala zmätená. Tak či onak, hliadky sú vraj v zelenom a chránia krajinu. Možno by mohli, keď už sú v tej farbe, vybehnúť radšej pozbierať do prírody odpadky. Malo by to výrazne väčší zmysel. Údajne cestuje vlakom aj náš pán prezident. Niežeby to vadilo jemu alebo mne. Kdeže. IC sú super, aj pivo sa dá v jedálenskom kúpiť. Stretnúť prezidenta vo vlaku, to nie je len tak. Ja by som sa rozklepala a asi aj odpadla. Naozaj. Mám na neho veľkú slabosť. V Nemecku to vidia inak. Prezident cestuje prezidentským autom, politika sa tvári aspoň naoko seriózne, na infantilné diskreditácie nemá nikto čas ani chuť. Sú dôležitejšie veci. A napriek všetkému, čo sa deje, Merkelová zostáva legendou. Existuje dokonca plastická operácia, ktorá sa nazýva "Merkelfalten". To sú tie dve výrazné vrásky od kútikov úst smerom dole. Nieže za to nikoho nežaluje, ale lekári sú podľa tohto názvu zorientovaní úplne presne. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Trasu do môjho rodného mesta pred niekoľkými rokmi zrušili. Koľajnice sú obrastené trávou, zo zastávky sa stala smutná plechová búda so zažltnutým nápisom s chýbajúcimi písmenami. Napriek tomu tam vždy zastavím, zavriem oči, zhlboka sa nadýchnem a cestujem v čase.

Zuzana Herich

Zuzana Herich

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  181
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Život je skvelý a plný prekvapení... Zoznam autorových rubrík:  Skutočné príbehyAko to vnímam jaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu