reklama

O knihách

Uplynul jeden rok. Po správe o náhlom úmrtí môjho otca som ihneď sadla do auta a vyrazila na cestu. Bola som vtedy s mamou a bratom pár dní sama. Veľa sme spomínali, plač mi pomáhal prekonať najväčší smútok.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Vonku už bola tma, a asi aj noc. Rozhodla som sa, že je teraz ten správny čas. Odviezli sme sa výťahom do pivnice.Mamka rozložila rebrík a z tajných medzier z potrubia spod plafónu mi pomaly, opatrne podávala ťažké, spravodlivo zaprášené balíky. Posadila som sa na betónovú dlažbu a začala ich postupne rozväzovať. Mala som zase zaslzené oči. Tentokrát vôli spomienkam. 

Knihy sú naša minulosť. Sú ako vône, ktoré si pamätáme celý život. Keď niektorú z nich držíme po desaťročiach v ruke, presne vieme kedy a kde sme ju čítali. Hladila som ich obaly, začala som v nich listovať. Nepriateľské prostredie panelákovej pivnice s miskami jedu proti hlodavcom mi pripadalo ako útulná tajná skrýša. V prítmí lakomých žiaroviek sa mi premietal môj vlastný životný film odznova.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensko, aj späť, cestujem vždy autovlakom. Jednu z nich som si vzala do tašky. Vlak pravidelne tancoval po koľajniciach v najčiernejšej tme. Do ucha mi spokojne odfukoval mladší syn. Zapla som si svietielko z mobilu a nazrela do nej. Mala jemne zažltnuté strany, úžasnú vôňu a vo vnútri schovávala precízne vyrovnané pozlátko z vianočnej čokoládky spred tridsiatich rokov.

V detskej izbe majú knihy od výmyslu sveta. Dvojjazyčné, 3D, rozprávacie, rozkladacie, komixové, nálepkové. S malou dušou som sa chystala na návrat do minulého storočia. Po večeri si obliekli pyžamo, umyli zuby, vzorne si ľahli a čakali. Bola tak obyčajná a ošúchaná, že som nevedela, či vôbec nejakú šancu dostane. Mária Ďuríčková, Malá Zlatá brána. Napokon sme s ňou zaspávali dovtedy, kým sme z nej nevedeli všetky riekanky a hádanky naspamäť. Ich najobľúbenejšie sú rozprávky o psíčkovi a mačičke. Výmenu tejto knižky za ďalšiu som navrhovala už sama. Žiadala sa mi zmena. Nasledoval Smelý zajko v Afrike, Malý Princ, Rozprávky o zvieratkách od Sutejeva. Mám ich, žiaľ, iba v slovenskej verzii. V origináli to boli samostnatné príbehy, každý jednotlivo v tvrdej väzbe. Stali sa dôvodom mojich prvých recitácií Puškinovho pamätníka. Nikdy som ich nemala a bratrancovi som ich hanebne závidela. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Celý deň pršalo. Chvíľku sme hrali pexoso, chvíľku stavali Lego, zahrali si dve kolá Človeče. Začala som vykladať nákup v kuchyni. Bolo podozrivé ticho bez hádok a nekonečných chlapčenských súbojov. Vybrala som sa na kontrolu. Sedeli pred monitorom počítača a smiali sa . Či to vraj poznám, že je to veľmi smiešne a po slovensky. Pozerali Puf a Muf...

Nie som si istá, či budú moji synovia čítať svojim deťom rozprávky. Možno ma premáha presvedčenie, že tieto vzácne knižky so mnou žijú poslednú etapu svojho bytia. Moje deti budú veľmi pravdepodobne inklinovať novej kultúre, novému jazyku, novej literatúre. Mám ale pocit zvláštneho šťastia. Okrem mojich génov s nimi zdieľam to, čo som prežívala ja. Spájajú nás rovnaké príbehy, po zhasnutí svetla sa rozprávame o rovnakých veciach a naše svety sú jeden. Ďakujem knihám. 

Zuzana Herich

Zuzana Herich

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  181
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Život je skvelý a plný prekvapení... Zoznam autorových rubrík:  Skutočné príbehyAko to vnímam jaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu