O nemeckom prvákovi

Autor: Zuzana Herich | 17.10.2016 o 20:41 | (upravené 17.10.2016 o 20:52) Karma článku: 11,02 | Prečítané:  33076x

Mám doma prváka. Do školy aj zo školy chodí s prázdnou aktovkou. "Ani neviem, načo sme ti ju kupovali." Utrúsila som si v piatok popod nos.

Systém výučby sa samozrejme v jednotlivých školách líši. Dokonca aj od triedy k triede existujú značné rozdiely. Ak chcete vyzvedať u nejakej mamy dieťaťa z vedľajšej "Klasse", je to zbytočné. Učiteľky majú priestor na vlastné postupy a hodnotenia. Prváci v "našej škole" nemajú rozvrh podľa predmetov, nedostávajú celý rok žiadne známky, nenosia učebnice a nepíšu domáce úlohy. A myslia to úplne vážne. 

Vyučovanie a rozvrh

Miško chodí do klasickej spádovej základnej školy. Prvých tried otvorili tento rok päť. Každá trieda má dve učiteľky a 20 detí. Vyučovanie sa uskutočňuje v troch blokoch, okrem piatku. V piatok majú vyučovanie kratšie.

Krížiky predstavujú rozličné predmety. Matematiku, nemčinu, hudobnú výchovu, výtvarku, prírodovedu (i zemepis, trošku fyziky a všeličo zaujímavé). Etika je jasná vec. Náboženstvo volili rodičia podľa vierovyznaní v rodine. V ponuke ich bolo 9. Aj Islam.

Prezúvky

Deti sa v škole neprezúvajú. Žiaci trávia pauzy výlučne vonku na školskom dvore. Aj v zime. Na môj dotaz o papučiach na rodičovskom združení som počula nasledovnú odpoveď. Pobyt na čerstvom vzduchu vonku je pre žiakov veľmi dôležitý. Ak by sa neustále medzi blokmi prezúvali, nevyužili by celú pauzu a mnohí by začiatok výučby po prestávke ani nestihli. O čistotu školy je postarané dostatočným počtom upratovačiek. 

Desiata. U nás raňajky.

Podľa zvyku z môjho detstva balím synovi desiatu. Deti začínajú vyučovanie spoločnými raňajkami. Každý týždeň má v pondelok ráno "službu" jeden rodič. Služba spočíva v dodaní troch debničiek minerálok (dve s jemne sýtenými vodami, jednu s nesýtenou vodou), ovocia a zeleniny na jeden týždeň pre celú triedu. Každé ráno učiteľky niečo z kôpky nakrájajú. Nie pre nasýtenie. Symbolicky. Miško si na pitie ráno nič nenosí. Vody si v triede naleje, koľko sa mu žiada. Džúsy, čaje a akékoľvek sladené nápoje sú tabu. Lepia sa na dlážku. Bufet v škole neexistuje.

Komunikácia rodič - učiteľ a hodnotenie žiaka

Dieťa má v aktovke kartónový obal s názvom "Pošta". Každý deň ho skontroluje tak rodič, ako učiteľ. Je určený na odkazy všetkého druhu. "Chcem sa s Vami stretnúť, pani učiteľka. Napíšte mi termíny, ktoré Vám vyhovujú." "Michal stratil gumu. Kúpte mu novú, prosím.".

Do poštového obalu sa vkladá vždy vo štvrtok hodnotenie za uplynulý týždeň. U nás je to papier A4 s obrázkami. Slnko, slnko s mrakom, mraky a búrka s dažďom. Pod každým obrázkom je priestor na podrobnejší komentár učiteľa. Mojou povinnosťou je hodnotenie podpísať a poslať po synovi v obale späť. 

Učebnice a domáce úlohy

Deti majú učebnice a tenké pracovné brožúry v škole. Zošity nepoužívajú. Často myslím na okraje, ktorých sme v detstve urobili asi milión. Žiaci pracujú na prefotených papieroch a zakladajú si ich do rýchloviazačov rôznej farby. Učiteľkou predpísané farby pred začiatkom školského roka musia byť dodržané. V susednej 1. B. napríklad fialový nepoužívajú. My áno. Keďže nie je dostupný bežne v obchodoch, musela som ho kúpiť online. Bol lacný. 70 centov. S poštovným rovných 5 eur. Rýchloviazače sa taktiež domov nenosia. Preto som sa individuálne s učiteľkou dohodla, aby mi ich cez syna posielala v piatok domov. Nech mám prehľad, čo sa práve učia. Klasické domáce úlohy, ako ich poznáme na Slovensku, neexistujú. V rozvrhu je na "domáce úlohy" vymedzený čas, takzvaný "Lernzeit" (čas na učenie). Deti dostanú v pondelok týždenné zadanie úloh. Za týmto účelom prichádza ďalší, tretí pedagóg z družiny, aby mali deti čo najväčšiu podporu. Žiaci si do tabuľky na stene odškrtávajú, koľko úloh v daný deň urobili. Ak všetko sadne ako má, do piatku má prváčik všetko hotové. Keď nie, musí ho dokončiť cez víkend. Odpoveď na jeho týždenné snaženie nájdem v piatok v príslušnom obale.

Cieľom je, aby neboli deti a rodičia zaťažení školskými povinnosťami  aj popoludní a aby žiaci pochopili to najdôležitejšie. A síce, že je jednoduchšie nechať si poradiť a pomôcť učiteľmi v čase vyučovania, ako sa trápiť s úlohami doma. 

Písanie a čítanie

Prvý ročník píšu deti  iba tlačeným písmom. Uplatňuje sa princíp "píš ako počuješ". Napadlo mi, že to vôbec nie je dobrý nápad. Mohlo by sa stať, že si deti  počas celého roka osvoja chybnú gramatiku. Na druhej strane, vraj veľa čítajú. Tvrdia, že majú tento spôsob rokmi overený a deti si prirodzene pamätajú to, čo vidia napísané v učebniciach. Nechám sa prekvapiť.

Tak sa ako rodič ešte vždy čudujem. Iná doba, iná krajina a iný systém. Keby som nevidela na vlastné oči, že môj syn ráno vchádza do brány školy, neverím, že do nej skutočne chodí. V prázdnej aktovke si hovie iba peračník, prázdny papierový obal a krabička na raňajkový chlieb. Popoludnia máme každý deň čas pre seba. Skúmame okolité lesy, cvičíme psa a aby sme iba tak nezaháľali, v stredu študujeme. Váľame sa v mestskej knižnici na príjemných lehátkach a čítame si. Keď už nenosí v tej školskej taške nič, aspoň nech z a do knižnice okúsi hmotnosť kníh v batohu. Lebo chodiť do školy, to nie je len tak. Nič im nedarujem, chlapčiskám mojim. A to som ešte netušila, čo sa dozviem o systéme družiny....

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?