reklama

Som ekonomický migrant

Ekonomický migrant je osoba, ktorá dobrovoľne, bez život ohrozujúcich príčin, odchádza do iného štátu v očakávaní zlepšenia svojej životnej úrovne, ekonomickej situácie, vzdelania a podobne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (104)

Na rozdiel od utečencov, títo ľudia svoju domovskú zem neopúšťajú preto, lebo majú oprávnený strach z prenasledovania vo svojej zemi z dôvodov napríklad rasových, náboženských, národnostných, alebo preto, že utekajú pred vojnovým konfliktom či prírodnou katastrofou." (Zdroj). 

Róbert Fico, Financial Times : " 95 percent týchto ľudí sú ekonomickí migranti. Nebududeme podporovať hlúpu myšlienku prijatia kohokoľvek, nech už to sú, alebo nie sú ekonomickí migranti." (Zdroj)

Mert je moslim. Pracuje ako predavač u svojich rodičov. Vlastnia obchod s mäsom. Keď som sa sem prisťahovala, domáci mi odporúčali kupovať mäso u nich. Volajú ich "u Turka". Mávajú vždy čerstvý a kvalitný tovar. Jednotlivé kúsky precízne poskladané ako domino, dokonalá jahňacina, špičkové hovädzie, exotické korenia. Ak niečo nie je, stačí povedať. Objdenávam si u nich kuraciu pečeň. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sevgi som spoznala v práci. Upratovala izby. Hovorí po nemecky a po turecky. Skvelá, pekelne pekná ženská do koča aj do voza. Teraz pracuje v kuchyni našej škôlky . Popri zamestnaní si urobila nadstavbu ako športový tréner pre deti. Vedie niekoľko šporových krúžkov, ktoré navštevujú deti rôznych národností. Spolu s nemeckými. Aj moje. S rodičmi sa navzájom poznáme a je nám vo vzájomnej komunikácii jedno, kto odkiaľ pochádza. Sevgi to s deťmi vie. Zbožňujú ju. Nikdy som tú babu nevidela inak ako usmiatu, aj keď má tiež svoje starosti. Občas si zatelefonujeme a na Vianoce jej vždy napečiem medovníky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som chodila pred rokmi na prvý kurz nemčiny, bola ich tam väčšina. Moslimiek. Vedeli po nemecky lepšie ako ja a cez prestávky mi s rozkošou robili pravú grécku kávu. Ani jedna z nich nebola z Turecka. Všetky pochádzali z Grécka. K tomuto rituálu si nosili v taškách špeciálne variče a škatule plné koláčov. Z kurzov som chodila domov prejedená a spoločensky vyžitá. Na vianočnom stretnutí mi priniesli niekoľko balení ich originálnej kávy s receptom na prípravu. Aj keď sami Vianoce neoslavovali.

Jedna z mojich najlepších priateliek je Nemka. Má pedagogické vzdelanie, skvelého muža, štyri deti, dvoch psov a prácu na plný úväzok. Ešte stále v štúdiu pokračuje. Človek aby zošalel. Mala som tú česť spoznať aj jej rodičov, mamu jej muža, bližších aj vzdialenejších príbuzných. Pozývala ma s mojimi deťmi na ich rodinné oslavy a zámerne posadila vždy do stredu medzi nich. Aby som nemala šancu na únik. To, že jej muž nejedáva bravčové, som sa dozvedela až po dvoch rokoch priateľstva. Nevadí. Moje deti nenávidia lečo a tiež z toho nerobím vedu. Keď k nám zavítajú, pripravujem hovädzie, rybu alebo hydinu. Majú veľa priateľov a ja som ich dlžníkom. Priviedli ma k Nemcom a nemčine tým najláskavejším spôsobom. Lebo chceli. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj ja som ekonomický migrant. Po príchode do Nemecka začal môj manžel pracovať a ja som zostala doma s dvoma malými deťmi. Starší mal dva roky, mladší 11 mesiacov. Po nemecky som vôbec nerozumela. Uplynuli štyri roky. Prešla som komplikovanou cestou, ktorá ma veľa naučila. Videla som okolo seba pokoru, cítila vzájomný rešpekt, vôľu pomôcť a poradiť. So susedmi si pomáhame, v škôlke ma zvolili do rodičovskej rady. Hlasy mi dali aj Nemky. Napriek tomu, že som z východného bloku.

Za celý čas môjho doterajšieho života v Nemecku som stretla iba dvoch rodených Nemcov, ktorí na Slovensku boli. Obom im počas dovolenky u nás ukradli auto. Jednému v Spišskej Novej Vsi, druhému v Bratislave. Prvý z nich mi dodnes nezištne pomáha, druhý mi dal prácu. Prízemnosť a jednoduchosť si národnosť nevyberá. Aj my máme svoje slušné rezervy. Okrem nie práve lichotivej povesti našej krajiny je to aj, napríklad, dlhodobá strata pamäte. Róbert Remiáš, Ernest Valko, Daniel Tupý, Hedviga Malinová, voľne pobehujúce gorily, (anti)sociálne podniky, Široké lakte, CT-čka, si-phony a tak ďalej, a tak ďalej. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nie všetci moslimovia sú neprispôsobiví kriminálnici a nie všetci Slováci sú chodiaca dokonalosť. 

Zuzana Herich

Zuzana Herich

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  181
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Život je skvelý a plný prekvapení... Zoznam autorových rubrík:  Skutočné príbehyAko to vnímam jaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu