reklama

Achtung! Vysoko nákazlivé!

Dnes sa mi nechcelo cvičiť doma. Od skorého rána svietilo slnko a vyzerá to tak, že sa leto ešte nevzdáva. Do kufra som hodila korčule, batoh s fľašou vody a termosku s kávou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Robiť akýkoľvek šport von znamená stretnúť ľudí. Zaberala som hodinu. Keď som sa vrátila k autu, skoré ráno sa rozbehlo do dňa a na parkovisku bolo plno. Na bicykle sadala partia priateľov. Z prilieb im vytŕčali strieborné vlasy a smiech pretínal všetky zvuky naokolo. Pýtali sa ma, ako je na trase a či na dnes stačilo. Že "inliny" kedysi skúšali tiež, ale bike je klasika. Padlo pár vtipných viet o šoférovaní s korčuľami na nohách a popriali sme si ešte pekný deň. 

Konverzácii sa tu nevyhnete. Tu je zvykom v lese či v prírode pozdraviť sa, aj keď sa nepoznáte. Smaltalks sú bežná vec a napriek tomu, že mi to zo začiatku pripadalo zvláštne, dnes to beriem prirodzene. Včera som našla s deťmi v strede lesa jazero. S rakmi. Paráda. Boli sme fascinovaní. O pár metrov ďalej sa na brehu opaľovali dve nemecké dámy v statočne zrelom veku hore bez. Chalani sa chichúňali do dlaní a Nemky im so smiechom zakývali na diaľku. Cestičku v lese sme skúmali samozrejme dôkladne. Jeden s cyklistov musel Filipa mierne obísť. Jednoslovne som sa ospravedlnila. V tempe zvolal "Das ist doch ok" a zmizol v diaľke. Okoloidúca staršia pani so psíkom sa tiež prihovorila. Nemusím sa vraj za deti v cestičke ospravedlňovať. Že aj ona bicykluje, navzájom sa rešpektujeme a že deti a zvieratá majú v jazde prednosť. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V práci som sa zoznámila s Christou. Christa je 69 ročná pani, ktorá si privirába vo svojom voľnom čase ako účtovníčka. (Aj tu si dôchodcovia privirábajú). Miluje prechádzky s kamarátkami, navštevujú sa pri káve a jej vášňou sú múzeá umenia. Povedala mi, že tu je sám iba ten, kto na tom zaryto trvá. Možností je veľa. Vôľa človeka iba jedna a s ním spätá. Vždy je čo robiť a kam ísť. Ak sa v mestečku čokoľvek deje, všade sa zapájajú. Pôsobia výrazne mladšie, ako o nich vraví ich rodný list. A nie je to dar za to, že celý život "nič nerobili". Nemci v produktívnom veku sú ako včely v úli. Pracujú v prístom systéme s dôkladnou kontrolou a jasne stanovenými pravidlami, platia vysoké dane a oddrú si svoje. Ich pracovná doba je tiež nekonečná a holuby z neba do úst nepadajú ani tu. Stačí si uvedomiť, kam to svojim prístupom po zruinovanom povojnovom Nemecku dotiahli. Ale, majú sa radi. Dodržiavajú to, čo je všeobecne dané, lebo tvrdia, že to prinesie prospech pre všetkých. Berú, kým im život a zdravie dáva. Neprežívajú. Žijú. Do úplného konca. Tým starším predsa patrí svet rovnako ako neskôr narodeným. A možno aj trochu viac. Každé ďalšie ráno vnímajú ako šancu niečo fajn zažiť. Nemusia mať tučný balík na účte. Stačia vlastné zdravé nohy, priateľstvá a pohoda na duši. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prezutí korčúľ som sa šla ešte trochu prejsť. Zašla som do lesa, sadla si na starý peň a popíjala kávu. Pár metrov odomňa sedela na zemi veverička s honosným chvostom a niečo chrumkala. Sú to tri roky, čo žijem v novej krajine. Stále čakám na pocit sklamania, ktorý mi mnohí avízovali. Prichádza však iné presvedčenie. Zvykla som si na úsmevy. Na ochotu. Na podporu pri pokusoch viesť dôstojný nemecký dialóg. Zvykla som si na formulku Kein Problem. A ak je niečo problém, vždy ho predchádza slovo prepáčte alebo je mi to veľmi ľúto a ako vám môžem inak pomôcť či poradiť, kam sa obrátiť. Neviem exaktne pomenovať prečo, ale mám pocit, že je to v ľuďoch. Že majú pozdravenia a dialógy iný rozmer, ak sú podané s úsmevom a empatiou. Zdá sa mi to všetko odľahčené. Asi je ten úsmev fajn recept. S ním to ide nejako automaticky a nestojí ani cent. Na všetko, čo sa deje okolo nás, existuje rôzna optika. Páči sa mi to. Je to príjemné a čo je najlepšie, krásne nákazlivé. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
A ozaj. Rak.
A ozaj. Rak. 
Zuzana Herich

Zuzana Herich

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  181
  •  | 
  • Páči sa:  7x

Život je skvelý a plný prekvapení... Zoznam autorových rubrík:  Skutočné príbehyAko to vnímam jaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu